اگر حضرت زهرا سیده نسا العالمین و سرور زنان جهان از حوا تا آخرین زن باشد ،باید هرچه در قرآن برای دیگر زنان مؤمن گفته شده برای زهرا (س) نیز باشد.چون حضرت زهرا از همه آنان برتر است.

1.مطهره

آل عمران

وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ

 ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻯ ﻣﺮﻳﻢ ! ﻗﻄﻌﺎ ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ [ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﺎﻯ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻰ ] ﭘﺎﻙ ﺳﺎﺧﺘﻪ ، ﻭ ﺑﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(42) 


قرآن کریم حضرت مریم س را مطهره لقب می دهد.طاهر یعنی پاک و مطهره یعنی پاک شده.بنابر ترجمه حضرت مریم س ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﺎﻯ ﻇﺎﻫﺮﻯ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻰ پاک شده است.همان طور که گفتیم چون حضرت زهرا سلام الله علیها از حضرت مریم س برتر است حضرت زهرا نیز مطهره می باشد.قرآن کریم در آیه تطهیر به صراحت این موضوع را بیان کرده است.


2.محدثه(به فتح دال)

همان آیه بالا .احتیاج به تکرار نیست.


محدثه(به فتح دال) به کسی اطلاق می شود که فرشتگان با وی صحبت کرده باشند.در این آیه خدا می فرماید وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَم ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻯ ﻣﺮﻳﻢ .پس بنابر آن چه گفتیم حضرت زهرا نیز محدثه است.هنگامی که فرشتگان با حضرت زهرا سخن می گفتند و اخبار غیبی را تا قیام قیامت به وی گفتند چیزی که منجر به تالیف مصحف فاطمه شد.این کتاب اکنون نزد امام زمان عج است.


3.آیه

المومنون

وَجَعَلْنَا ابْنَ مَرْیَمَ وَأُمَّهُ آیَةً وَآوَیْنَاهُمَا إِلَىٰ رَبْوَةٍ ذَاتِ قَرَارٍ وَمَعِینٍ

 ﻭ ﭘﺴﺮ ﻣﺮﻳﻢ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﻪ [ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﺩ ] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻨﻰ ﺑﻠﻨﺪ ﻛﻪ [ ﺩﺍﺭﺍﻯ ] ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻰ ﻣﺴﺘﻘﺮ [ ﻭ ﺍﻣﻦ ] ﻭ ﺁﺑﻰ ﺭﻭﺍﻥ ﺑﻮﺩ ، ﺟﺎﻯ ﺩﺍﺩﻳﻢ .(50) 


حضرت مریم س نشانه قدرت و رحمت خدا است.پس صد در صد حضرت زهرا سلام الله علیها نیز نشانه است.

آیت الله العظمی مکارم در تفسیر این آیه می نویسد:

تعبیر به ابن مریم به جاى عیسى براى توجه دادن به این حقیقت است که او تنها از مادر و بدون دخالت پدرى، به فرمان پروردگار متولد شد، و این تولد خود از آیات بزرگ قدرت پروردگار بود.

و از آنجا که این تولد استثنائى رابطه اى با عیسى (علیه السلام) و رابطه اى با مادرش مریم دارد هر دو را به عنوان یک آیه و نشانه مى شمرد; چرا که این دو (تولد فرزندى بدون دخالت پدر و همچنین باردار شدن مادرى بدون تماس با مرد) در واقع یک حقیقت بودند با دو نسبت متفاوت.