چند حدیث درباره عید نوروز جمع آوری کردم و در وبلاگ برای خواندن گذاشتم.

امام صادق علیه السّلام فرمودند:

إذا کانَ یَومُ النَّیروزِ فَاغْتَسِل وَ البَسْ أنظَفَ ثِیابِکَ ؛

هرگاه نوروز فرار رسید ، غسل کن و پاکیزه ترین لباس هایت را بپوش .

 وسائل الشیعه ، ج 5 ، ص 288

..

امام صادق علیه السّلام فرمودند: 

نَیروزُنا کُلُّ یَومٍ ؛

هر روز ما نوروز است .

 من لایحضره الفقیه ، ج 3 ، ص 300

..

مفضّل، فرزند عمر ازامام صادق علیه السّلام نقل مى کند که حضرت فرمودند:

… فأوحى اللّه الیه: «یا حزقیل! هذا یوم شریف عظیم قدره عندى، و قد آلیت أن لایسألنى مؤمن فیه حاجة الا قضیتها فى هذا الیوم و هو یوم نیروز»؛

… خداوند بر حزقیلْ وحى فرستاد که: «این روز، روزى گرامى و بلند مرتبه نزد من است. با خود عهد کرده ام هر مؤمنى در این روز از من حاجتى بخواهد آن را برآورده سازم و آن روز، نوروز است».

مستدرک الوسائل چاپ سنگى ، ج1،ص471

..

امام صادق علیه السّلام فرمودند: 

ما مِن یَومِ نَیروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِیهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أیّامِنا و أیّامِ شِیعَتِنا؛

هیچ نوروزی نیست مگر آن که ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلم] هستیم؛ چرا که نوروز از روزهای ما و شیعیان ما است.

مستدرک الوسائل ، ج 6 ، ص 352

..

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: 

فَنَیرِزُوا إن قَدَرتُم کُلَّ یَومٍ یَعنی تَهادَوا و تَواصَلُوا فِی اللَّهِ؛

اگر می توانید هر روز را نوروز کنید ؛ یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید.

دعائم الإسلام ، ج 2 ، ص 326 

..

مُعلّى پسر خُنَیس گوید: در روز نوروز، بر امام صادق علیه السّلام وارد شدم، حضرت فرمودند: «آیا این روز را مى شناسى؟». گفتم: قربانت گردم! این روز را فارسیانْ گرامى مى دارند و به یکدیگر هدیه مى دهند. امام صادق علیه السّلام فرمودند: سوگند به خانه کعبه که این، رمزى دیرینه دارد و برایت روشن مى سازم تا آگاه گردى». گفتم: سرورم !آموختن این امر از شما برایم بهتر از آن است که مردگان زنده شوند و دشمنانم بمیرند. آن گاه فرمودند: اى معلّى! روز نوروز، همان روز است که خداوند از بندگان پیمان گرفت او را بپرستند و به او شرک نورزند، به پیامبران و حجت هایش بگروند و به امامان ایمان آورند.

بحارالأنوار، ج56، ص91

..

مُعلّى پسر خُنَیس گوید: در روز نوروز، بر امام صادق علیه السّلام وارد شدم، حضرت فرمودنداین همان روز است که خورشید طلوع کرد، بادها وزیدن گرفت و گل هاى زمین روییدند. این همان روزى است که کشتى نوح(علیه السّلام) بر ساحل جودى آرامش یافت و همان روزى است که خداوند، گروهى چند هزار نفره را که از ترس مرگ از خانه ها بیرون رفته بودند زنده ساخت، پس از آن که آنان را میرانده بود. این، روز فرود جبرئیل بر پیامبر اسلام است و روزى است که پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) امام على(علیه السّلام) بر دوش گرفت تا بت هاى قریش را در مسجد الحرام شکست و در همین روز، ابراهیم، بت ها را شکست.

بحارالأنوار، ج56، ص91

..

مُعلّى پسر خُنَیس گوید: در روز نوروز، بر امام صادق علیه السّلام وارد شدم، حضرت فرمودند:یکى از پیامبران بنى اسرائیل از خداوند پرسید چگونه مردمانى را که خارج شدند، زنده مى کند. خداوند بدو وحى کرد که در نوروز، آب بر قبر آنان بپاشد و آن، اولین روز سال فارسیان است و آنها زنده شدند، در حالى که سى هزار نفر بودند. از همین جا پاشیدن آب در نوروز، سنّت شده است. گفتم: آیا نام هاى روزهاى فارسى را به من تعلیم نمى دهید؟ حضرت فرمودند: اى معلّى! اینها روزهایى کهن از ماه هایى کهن است. هر ماه، سى روز است، بدون کم و کاست...

بحارالأنوار، ج56، ص91