به نام خدا

چرا خداوند کسی را می آفریند که او را بسوزاند؟با اینکه می داند راه غلط را انتخاب می کند؟

1.انسان موجودی مختار است.


خداوند انسان را به گونه آفرید که می تواند به درجه اولیا الله برسد و از فرشتگان برتر باشد یا حزب الشیطان بشود و از حیوانات پست تر بشود.

خداوند در قرآن کریم با الفاظ گوناگونی این انسان را خطاب می کند.یک بار می فرماید:

یونس

أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ

 ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ! ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﻧﻪ ﺑﻴﻤﻰ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﻰ  ﺷﻮﻧﺪ .(62) 

و یک بار می فرماید:

النبا

فَذُوقُوا فَلَن نَّزِیدَکُمْ إِلَّا عَذَابًا

 [ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ  ﮔﻮﻳﻴﻢ : ] ﭘﺲ ﺑﭽﺸﻴﺪ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﺟﺰ ﻋﺬﺍﺏ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﻔﺰﺍﻳﻴﻢ .(30) 

یک بار هم به فرشتگان دستور می دهد که بر او سجده کنند:

بقره

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَىٰ وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ

 ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻴﻢ : ﺑﻪ ﺁﺩم ﺳﺠﺪﻩ ﻛﻨﻴﺪ ، [ ﭘﺲ ] ﺳﺠﺪﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﺑﻠﻴﺲ ﻛﻪ ﺳﺮ ﭘﻴﭽﻴﺪ ﻭ ﺗﻜﺒﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺷﺪ .(34) 

و یک بار هم وعده عذاب می دهد:

الاعراف

قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومًا مَّدْحُورًا لَّمَن تَبِعَکَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنکُمْ أَجْمَعِینَ

 ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺘﺖ ﻧﻜﻮﻫﻴﺪﻩ ﻭ ﻣﻄﺮﻭﺩ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﻮ ﻛﻪ ﻗﻄﻌﺎ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﻨﺪ ، ﺑﻰ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺟﻬﻨﻢ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺷﻤﺎ ﻟﺒﺮﻳﺰ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻛﺮﺩ .(18) 

پس انسان می تواند با تلاش خود به هر یک از این درجات که بخواهد برسد.اگر قرار بود که خدا انسان های گناهکار نیافریند انسان ها مانند فرشتگان می شود و هم این آیه ها باطل می شود و هم لقب اشرف مخلوقات را از دست می دهد.


2.به امید توبه و برگشت 


این دلیل در واقع از متفرعات دلیل قبلی است . انسان گنهکار می تواند با توبه به راه حق برگردد.خدا نیز بسیار مشتاق توبه ی بندگان است.


پیامبر اکرم صلّی  الله  علیه  و  آله فرمودند: 

لیسَ شیٌ احبُّ الی اللهِ من مؤمنٍ تائبٍ او مومنةٍ تائبةٍ؛

هیچ چیزی نزد خداوند محبوبتر از زن یا مرد مومنی که توبه کند، نمی باشد.

بحارالانوار، ج 6، ص 21


امام صادق علیه السّلام فرمودند: 

انّ الله یُحِبُّ العبدَ ان یَطلُبَ الیه فی الجرمِ العظیمِ و یُبغِضُ العبدَ أن یستَخِفَّ بالجرمِ الیسیر؛

همانا خداوند دوست می دارد بنده ای را که در گناهان بزرگ از او طلب آمرزش می کند و دشمن می دارد بنده ای را که گناهان کوچک خود را ناچیز می شمارد.

اصول کافی، ج4، ص 180


و در قرآن:

الزمر

قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ

 ﺑﮕﻮ : ﺍﻯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻦ ﻛﻪ [ ﺑﺎ ﺍﺭﺗﻜﺎﺏ ﮔﻨﺎﻩ ] ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺯﻳﺎﺩﻩ ﺭﻭﻯ ﻛﺮﺩﻳﺪ ! ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻧﻮﻣﻴﺪ ﻧﺸﻮﻳﺪ ، ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ  ﺁﻣﺮﺯﺩ ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ؛(53) 

هود

وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِکُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِینَ

 ﺍﻯ ﻗﻮم ﻣﻦ ! ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻳﺪ ، [ ﺗﺎ ] ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ ﭘﻰ ﺩﺭ ﭘﻰ ﻓﺮﺳﺘﺪ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻳﻰ ﺑﺮ ﻧﻴﺮﻭﻳﺘﺎﻥ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ ، ﻭ ﻣﻰ ﺭﻣﺎﻧﻪ ﺭﻭﻯ [ ﺍﺯ ﺣﻖ ] ﺑﺮﻣﮕﺮﺩﺍﻧﻴﺪ .(52) 

پس توبه به عنوان راهی برای برگشت بندگان گناهکار از گناه و عصیان است.خدا بندگان گناهکار می آفریند تا شاید توبه کنند.به راستی از فلسفه های روزه نیز همین است «تا شاید پرهیز کار شوید»


3.در فرزندان وی انسان مؤمن وجود دارد.


اگر چه کافر است اما در فرزندان وی انسان مؤمنی وجود دارد .خدا به خاطر آن بنده ای که در آینده می آید و مومن است این بنده گنهکار را زنده نگه می دارد.

یکی از ویژگی‌های امام علی در جنگ نیز همین است.در دعای ندبه می خوانیم:

 ﻭَ ﻳُﻘَﺎﺗِﻞُ ﻋَﻠَﻲ التأویل

 ﺑﺮ ﺗﺄﻭﻳﻞ ﺟﻨﮓ ﻣﻴﻜﻨﺪ

می بیند که در فرزندان وی فرد مومنی وجود دارد؟ اگر بله او را نمی کشد و گرنه او را می کشد.

اگر یک انسان معصوم این کار را می کند پس خدا چگونه این کار را انجام می اند؟آیا انتظار می رود که خدا بر تأویل نیافریند؟در این صورت امام علی از خدا بهتر می شود!(العیاذ بالله)


این سه دلیلی بود که توانستم آن ها را بفهمم.

ما را از نظرات سازنده خود محروم نسازید.