چند حدیث از معصومین علیهم السلام جمع آوری کردم و در وبلاگ برای خواندن گذاشتم.

روزى پیامبر اکرم صلّى‏ الله‏ علیه ‏و ‏آله، حضرت فاطمه علیهاالسلام را دیدند که پوششى از پلاس شتر بر دوش انداخته با دستانشان خمیر مى ‏کردند و فرزندشان را شیر مى‏ دادند. ـ با مشاهده این صحنه ـ اشک بر چشمان پیامبر اکرم صلّى‏ الله‏ علیه ‏و ‏آله حلقه زد و فرمود

یا بِنْتاهُ تَعَجَّلى مَرارَةَ الدُّنْیا بِحَلاوَةِ الاْخِرَةِ، فَقالَتْ علیهاالسلام: یا رَسُولَ‏اللّه‏ِ اَلْحَمْدُلِلّهِ عَلى نَعْمائِهِ وَالشُّکْرُ لِلّهِ عَلى آلائِهِ؛

دخترم به خاطر شیرینى آخرت تلخى دنیا را تحمل کن. 

حضرت فاطمه علیهاالسلام در پاسخ گفتند: نعمت ها و موهبت هاى بى‏‌پایان حق را سپاسگزارم.

مناقب، ج 3، ص 342

..

امام علی علیه السّلام درباره حضرت فاطمه علیها السلام فرمودند:

فوالله ... لا اغضبتنی ولاعصت لی امرا ولقد کنت انظر الیها فتنکشف عنی الهموم والاحزان؛

سوگند به خدا که (حضرت فاطمه علیها السلام) هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود . و من هرگاه به فاطمه علیها السلام نگاه می کردم، غم و اندوه از من زدوده می شد.

بحارالانوار، ج 43، ص 134 .

..

امام صادق علیه السّلام فرمودند:

ان فاطمة علیها السلام کانت تاتی قبور الشهداء فی کل غداة سبت؛

فاطمه علیها السلام در هر بامداد شنبه به مزار شهیدان می رفت.

وسائل الشیعه، ج 2، ص 879 .

..

امام صادق علیه السّلام فرمودند:

لولا ان امیرالمؤمنین علیه السّلام تزوجها لما کان لها کفو الی یوم القیامة علی وجه الارض آدم فمن دونه؛

به راستی اگر امیرالمؤمنین علیه السّلام فاطمه علیها السلام را به ازدواج خود در نیاورده بود، تا روز قیامت بر روی زمین از آدم تا پس از آدم برای فاطمه علیها السلام همتایی نبود.

خصال، ج 2، ص 414 .

..

امام صادق علیه السّلام فرمودند:

فاطمة کوکب دری بین نساء اهل الدنیا؛

فاطمه علیها السلام اختری تابناک در میان زنان دنیاست.

کافی، ج 1، ص 195 .

..

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله از امیرالمؤمنین، علی علیه السّلام درباره فاطمه زهرا علیها سلام پرسیدند، حضرت علی علیه السّلام پاسخ دادند:

نعم العون علی طاعة الله؛

[فاطمه علیها السلام] خوب یاوری در راه اطاعت و بندگی خداست .

بحارالانوار، ج 43، ص 117 . 

..

حضرت فاطمه علیها السّلام در آخرین لحظات عمرشان به همسر خود چنین سفارش نمودند:

أُوصیکَ اَوّلاً أنْ تَتَزَوَّجَ بَعْدی بِإبْنَةِ اُخْتی أمامَةَ، فَإنَّها تَکُونُ لِوُلْدی مِثْلی، فَإنَّ الرِّجالَ لابُدَّ لَهُمْ مِنَ النِّساءِ ؛

وصیت می کنم پس از من با دختر خواهرم أمامه ازدواج نما، چون که او نسبت به فرزندانم مانند خودم دلسوز و متدیّن است. همانا مردان در هر حال، نیازمند به زن می باشند.

بحارالأنوار، ج 43، ص 192، ح 20

..

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:

نور ابنتی فاطمة من نور الله وابنتی فاطمة افضل من السماوات والارض؛

نور دخترم فاطمه علیها السلام از نور خداست، و دخترم فاطمه علیها السلام برتر از آسمانها و زمین است.

بحارالانوار، ج 15، ص 10 .