بسم الله الرحمن الرحیم.

حدیث معروف از امام علی (ع):

از من بپرسید قبل از آنکه مرا از دست بدهید.

در این پست کمی در این حدیث تامل می کنیم.

پیش از شروع باید این حدیث را بدانیم

 اگر اشتباه نکنم از امام صادق است:

علم همه ی ما امامان برابر است.


1.علم امامان در همه زمینه هاست.


اگر امام در یکی از زمینه ها تخصص داشت آن زمینه معین می نمود.مثلا می گفت درباره شیمی از من بپرسید.این نشان می دهد که امام در همه زمینه ها علم دارد.از آن جا که علم همه امامان مساوی است این حدیث را از امام صادق (ع) نقل می کنیم:

«هر چه‌ در زمین‌ هست‌ در بدن‌ انسان‌ نیز وجود دارد.»

این نظریه امروز به اثبات رسیده است.

امام سجاد (ع) در یکی از دعا هایش می فرماید:

امْزُجْ مِیاهَهُمْ بِالْوَبآءِ، 

بارخدایا، آب آشامیدنى آنان را به وبا مخلوط کن

امام علیه السلام در این حدیث منبع وبا را آب می داند.جامعه ی علمی امروز توانسته است علت این بیماری را کشف کند.


2.هیچ کس نمی تواند این سخن را تکرار کند.


گفتن این حرف توسط یک فرد منوط به این است که علم ما کان و ما یکون را بداند در حالی که در افراد عادی این امر به هیچ وجه ممکن نیست.


یکی از دانشمندان اهل سنت این کلمه را تکرار کرد.یکی از او پرسید مورچه ای که به دیگر مورچه ها دستور داد قرار کنند تا توسط سپاه سلیمان تحطیم نشوند نر بود یا ماده؟فبهت الذی کفر.


3.برخی فضایل مرتبط با این حدیث


روزی یکی از امام علی ع پرسید که جبرئیل کجاست ؟

امام به یکی از حاضران گفت تو جبرئیل هستی.جبرئیل به آسمان عروج کرد.

از امام پرسیدند چگونه دانستی او جبرئیل است؟فرمودند به آسمان نگاه کردم جبرئیل را پیدا نکردم به زمین نگاه کردم جبرئیل را پیدا نکردم به شرق نگاه کردم جبرئیل را پیدا نکردم به غرب نگاه کردم جبرئیل را پیدا نکردم(نقل به مضمون)



پس بنابر این امامان ما عالمند و از هر دانشمند دیگر عالمتر هستند